Μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη για την αξιολόγηση των ναυτικών, παρέθεσε το μέλος της ΕΚΟ Ναυτιλίας της ΝΔ, Δρ. Ιωάννης Πατινιώτης στο “Πρώτο Θέμα”.
Ο γνωστός ναυτιλιακός – οικονομικός διευθυντής μεγάλης εταιρίας και ακαδημαϊκός ερευνητής, που ειδικεύεται σε θέματα ανθρωπίνου δυναμικού, Leadership και Coaching μας είπε τρόπους και μυστικά ώστε να αξιολογούμε σωστά τους ναυτικούς μας, όπως αξιολογούμε και τα… διαμάντια, καθώς μέσα από αυτήν την διαδικασία, αν γίνει σωστά, θα ανακαλύψουμε ναυτικούς – θησαυρούς!
Σας παραθέτουμε ολόκληρη την συνέντευξη του Δρ. Ιωάννη Πτινιώτη όπως δημοσιεύθηκε στο “Πρώτο Θέμα” στις 16 Ιανουαρίου 2022:
«Θέλουμε ο ναυτικός μας, από ικανός και πολυμήχανος, να μεταλλαχθεί σε ναυτικό με Αυτογνωσία, Αυτοπειθαρχία και Αυτοσεβασμό, αξίες που θα τον καταστήσουν ικανό και ευέλικτο να υπάρξει και να δράσει σε ένα αναδυόμενο περιβάλλον αριστείας, αναλαμβάνοντας ευθύνη, αποτασσόμενος την μετριότητα και τον ωχαδελφισμό»
Η σημαντικότητα του παράγοντα «διαπροσωπικές δεξιότητες» κατά την αξιολόγηση του Ανθρώπου – Ναυτικού
Ένας ROCC – πρωτοποριακός τρόπος αξιολόγησης των ναυτικών, αντίστοιχος της αξιολόγησης των Διαμαντιών
Συνέντευξη του Μηνά Τσαμόπουλου
Η αφορμή για την συνέντευξη αυτή προέκυψε στο περιθώριο ναυτιλιακής εκδήλωσης μέσα στις γιορτές. Απέναντί μου είχα τον κύριο Ιωάννη Πατινιώτη, οικονομικό διευθυντή μεγάλης ναυτιλιακής εταιρίας και ακαδημαϊκό ερευνητή σε θέματα ανθρωπίνου δυναμικού, Leadership και Coaching.
«Η Ναυτιλία είναι μια Σουρεαλιστική επιχειρηματική δραστηριότητα. Αυτή η εκτός λογικής αγάπη προς την θάλασσα, προς το άγνωστο και συνάμα την ελευθερία, είναι που κάνει τους ανθρώπους της Ναυτιλίας να τολμούν και να πετυχαίνουν κάτι το ακατόρθωτο και αδιανόητο, κάτι το παγκοσμίως θαυμαστό. Κοινός παράγοντας και θεμελιώδες υποκείμενο μελέτης και αξιολόγησης αναδεικνύεται ο Άνθρωπος-Ναυτικός».
«Σε σχέση με τον τρόπο αξιολόγησης των ναυτικών, παρατηρούμε ότι το προφίλ που αναζητούν οι περισσότερες εταιρίες, συνάδει με ένα μοντέλο ναυτικού που διαθέτει καταρχήν:
– εξειδικευμένη γνώση αναλόγως των απαιτήσεων μιας συγκεκριμένης θέσης εργασίας,
– υπολογιστικές ικανότητες,
– ικανοποιητική εναρμόνιση με τις σύγχρονες τεχνικές και
– ει δυνατόν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας».
Συνεχίζοντας το σκεπτικό του, ο κύριος Πατινιώτης ανέφερε και τους λόγους που οδηγούν εντέλει σε μία αποτυχημένη ναυτολόγηση.
«Εάν τώρα εξετάσουμε τις περιπτώσεις αποτυχίας μιας ναυτολόγησης, θα εντοπίσουμε ότι αυτό δεν οφείλεται τόσο στην έλλειψη τεχνικής και γνωστικής ικανότητας του ναυτικού, όσο στην ανυπαρξία πιο αόριστων παραμέτρων.
Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται η αυτοπεποίθηση, το πάθος για δουλειά και ζωή, η θέληση για μάθηση, η δυνατότητα επίλυσης προβλημάτων, η ομαδικότητα και η ικανότητα συνεργασίας και αμφίδρομης αποτελεσματικής επικοινωνίας, η ικανότητα αφήγησης γεγονότων και καταστάσεων, η προσαρμοστικότητα σε μεταβαλλόμενες καταστάσεις και περιβάλλοντα και το επίπεδο δημιουργικότητας και αποτελεσματικότητας των ενεργειών» και πιο αναλυτικά:
«Πρόκειται για τις γνωστές Διαπροσωπικές Δεξιότητες (soft skills), που αποκαλύπτουν σε βάθος τον βαθμό
συναισθηματικής νοημοσύνης του ναυτικού, αντανακλώντας το επίπεδο της εργασιακής του ικανότητας σε ένα απαιτητικό περιβάλλον, πολυπολιτισμικό και πολυεθνικό, το οποίο χαρακτηρίζει το πλοίο στο οποίο μπαρκάρει”.
Με βάση τις σκέψεις αυτές, ο κύριος Πατινιώτης έθεσε ένα θεμελιώδες ερώτημα:
«Αποτελεί τελικά ο ναυτικός ένα γρανάζι ανταλλακτικό στην παραγωγική διαδικασία παροχής υπηρεσιών ή ένα
επενδυτικό κεφάλαιο δημιουργίας Προστιθέμενης Αξίας;»
«Εμβαθύνοντας στην έννοια της αξιολόγησης του ναυτικού πριν τη ναυτολόγηση, εντοπίζουμε έναν πρωτοποριακό
τρόπο αξιολόγησης που αντιστοιχεί στους τέσσερις ξεκάθαρους ποσοτικούς / ποιοτικούς δείκτες της
αξιολόγησης των Διαμαντιών, καθώς ο ναυτικός μπορεί να προκύψει άλλοτε απλός άνθρακας, κι άλλοτε πραγματικός
θησαυρός.
Είναι οι διεθνώς αποδεκτοί δείκτες αξιόλογης
• Clean – Καθαρότητα : Ο ναυτικός θα πρέπει να έχει καθαρό βλέμμα, καθαρή ψυχή, καθαρά χέρια, καθαρή σκέψη, μηδέν «μαυρίλα», μηδέν εξαρτήσεις.
• Certification – Πιστοποίηση: Έγκυρη πιστοποίηση επιμόρφωσης στις γενικές και ειδικές γνώσεις που
απαιτούνται για την συγκεκριμένη ναυτολόγηση, δίχως εξαιρέσεις και αμφίβολα μονοπάτια αυθεντικότητας.
• Carat – Βάρος: Πρόκειται για το εργασιακό βάρος κάθε ναυτικού. Ένα στοιχείο που του επιτρέπει να
πατάει γερά στα πόδια του και οι υπηρεσίες του να δημιουργούν προστιθέμενη αξία τόσο στον εαυτό του όσο και στον πλοιοκτήτη.
• Cut Grade – Αριθμός επιπέδων: Ο καλός ναυτικός «λάμπει». Είναι πολυεπίπεδος, με λιασμένες και
καθαρές τις «επιφάνειες» της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του, όπως πρέπει να είναι και οι επιφάνειες ενός διαμαντιού. Χάρη σε αυτό το χαρακτηριστικό, η εσωτερική του λάμψη εξωτερικεύεται, καθιστώντας τον πολύτιμο για το
πλοίο και την εταιρεία».
Στην ερώτηση, τελικά ποιά ποιότητα ναυτικών επιζητούμε, ως κλάδος, να εκπαιδεύσουμε και να γαλουχήσουμε, ο κύριος Πατινιώτης μας απάντησε:
«Μετά τις πολιτικές εξαγγελίες της Κυβέρνησης και τις στοχευμένες κινήσεις αφενός της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, αφετέρου ιδιωτών πλοιοκτητών, – όπως μεταξύ άλλων το Ίδρυμα Ευγενίδου, το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, Maria Tsakos Foundation αλλά και έτερων ιδιωτικών πρωτοβουλιών ενδυνάμωσης και εξέλιξης του Ανθρώπου-Ναυτικού, όπως της Potentia World, του YES Forum και της Isalos.net – προκύπτει ότι αυτό που θέλουμε είναι ο ναυτικός μας, από ικανός και πολυμήχανος, να μεταλλαχθεί σε ναυτικό με Αυτογνωσία, Αυτοπειθαρχία και Αυτοσεβασμό, αξίες που θα τον καταστήσουν ικανό και ευέλικτο να υπάρξει και να δράσει σε ένα αναδυόμενο περιβάλλον αριστείας, αναλαμβάνοντας ευθύνη, αποτασσόμενος την μετριότητα και τον ωχαδελφισμό».
«Η νέα γενιά θα έχει την δυνατότητα να πλαστεί εκ νέου μέσα από την διεύρυνση των μέσων, ούτως ώστε να προκύψει ικανοποίηση σε όλους τους συντελεστές. Φροντίζουμε ώστε ο ναυτικός να διευρύνει τις συναισθηματικές του δυνατότητες.
Φροντίζουμε ώστε ο ναυτικός να βρει νόημα και σημασία στην προσπάθεια – εργασία του, σε σχέση με τις προσδοκίες για το μέλλον του.
Φροντίζουμε ώστε ο ναυτικός να αντιληφθεί την έννοια της δημιουργικότητας και της διανοητικής ανάληψης ρίσκου. Πρόκειται για μια μορφή ρίσκου πολύ διαφορετική από τους τύπους που σχετίζονται με την απερισκεψία. Αναφέρεται σε ενέργειες που «εκθέτουν» τον ναυτικό σε μια προσπάθεια αλλαγής όπως να μάθει νέες δεξιότητες ή να προχωρήσει σε μεταπτυχιακές σπουδές.
Rest Hours – Ώρες χαλαρότητας. Είναι οι ώρες που ο ναυτικός θα πρέπει να βρίσκεται σε καλή διάθεση και να χτίζει ψυχική ανθεκτικότητα. Εάν αυτό τηρείται πραγματικά και δεν καταστρατηγείται, η συναισθηματική βεντάλια του ναυτικού ανοίγει, αυξάνεται το επίπεδο επικοινωνίας και αλληλοβοήθειας, με αποτέλεσμα το χτίσιμο Εμπιστοσύνης (trust)».
Ολοκληρώνοντας την αναφορά του στην έννοια «Ναυτικός» – «Πληρώματα», ο κύριος Πατινιώτης τόνισε
την σημασία του κόστους του πληρώματος στην αποτελεσματική οικονομική διαχείριση, αφού, όπως είπε, «καλές οι προσπάθειες και οι προσδοκίες, αλλά εξίσου σημαντικό και το επιχειρείν».
«Πρόκειται για έναν καινούργιο δείκτη (ratio) με τα αρχικά ROCC. Είναι ο δείκτης που μπορεί και απεικονίζει
την απόδοση των χρημάτων που ξοδεύει ένας πλοιοκτήτης για τα πληρώματά του, προς το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα του πλοίου προ αποσβέσεων.
Σημαντικό στοιχείο του νέου δείκτη είναι το πως διαβάζεται, καθώς κάθε ένας ερμηνεύει ανάλογα και τον
τρόπο με τον οποίο κάθε εταιρεία αξιολογεί και αντιμετωπίζει τους ναυτικούς της:
ROCC – Return on Crew Cost
Απόδοση του Κόστους Πληρώματος: αφορά το κλασικό
τμήμα πληρωμάτων.
ROCC – Return on Crew Capital
Απόδοση του Κεφαλαίου Πληρώματα: αφορά το τμήμα
Ανθρώπινου Δυναμικού ή Ανθρώπινου Κεφαλαίου.
ROCC – Return on Crew Care
Απόδοση της Φροντίδας Πληρώματος: αφορά το τμήμα
Ανθρώπινης Φροντίδας.
Εν κατακλείδι, η αξιολόγηση των ναυτικών και ο τρόπος αντιμετώπισής τους από την εταιρεία, δεν είναι μία απλή
υπόθεση. Πρόκειται για μία αλληλεπιδραστική συμπεριφορά μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου, που οφείλει να βασίζεται σε μία ανθρωποκεντρική φιλοσοφία, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι win-win.